Gönderen Konu: D&D 3.5 - Spellcasting  (Okunma sayısı 354 defa)

Kharnos

  • Narrator
  • - 20 -
  • İleti: 741
D&D 3.5 - Spellcasting
« : Ağu 13, 2012, 15:07:56 »
Bu yazıda, Arcane veya Divine büyü gücüne sahip bir sınıf oynatmayı düşünen arkadaşlara yardımcı olması bakımından büyü kullanımına dair temel bilgiler vermeye çalışacağım.

Arcane Büyücülük
Arcane büyüler, Divine büyülere kıyasla daha çarpıcı, daha zengin ve geniş çaplı sonuçlar doğuran büyülerden oluşur. Bard, Sorcerer ve Wizard sınıfları Arcane büyü kullanıcılarıdır.

Arcane büyüler için belirleyici ability, Wizard sınıfı için Intelligence'dır. Bard ve Sorcerer sınıfları için de Charisma'dır. Bir arcane büyü yapabilmek için, seçilen sınıfa göre 10 + Büyü Seviyesi kadar Intelligence veya Charisma skoruna sahip olmak gerekir.

Örneğin Magic Missile (spell level 1) büyüsü için 11 Intelligence veya Charisma yeterli iken, Fireball (spell level 3) büyüsü için 13 Intelligence veya Charisma gerekmektedir.

Wizard Büyülerine Erişim
Wizard'lar büyüyü büyü kitaplarına (veya parşömenlere) kaydederler. Büyülerini de kendi büyü kitaplarından faydalanarak hazırlarlar. Bir Wizard'ın büyü repertuarı, temel olarak büyü kitabında kaydedilmiş olan büyülerle sınırlıdır. Büyü kitabının içerisinden, günlük büyü kullanım hakkının müsaade ettiği şekilde büyülerini seçer, hazırlar ve kullanır. Wizard'lar, çeşitli yöntemlerle büyü kitaplarındaki repertuarlarını genişletebilirler. Bu yöntemlerden en sık kullanılanları yeni bir Level kazanma yoluyla büyü öğrenme, bir büyü parşömeninde veya başka bir büyücünün büyü kitabında bulunan bir büyüyü kendi büyü kitabına kaydetme, veya para harcayarak bağımsız araştırma yapmaktır.

Wizard için Büyü Hazırlama
Bir Wizard'ın büyülerini hazırlayabilmesi için, öncelikle en az 8 saat sürmesi gereken bir uyku ve dinlenme süreci gereklidir. Büyücü bu süreçte deliksiz uyumuş olmak zorunda değildir. Ama uyku arasında dikkat ve fiziksel efor gerektiren herhangi bir iş yapmamalıdır (örn. birisiyle konuşmak, savaşa girmek, yetenek kullanmak vs.). Eğer büyücünün uykusu bölünür ve bu şekilde bir durumla uğraşmak zorunda kalırsa, uykudaki her bölünme için toplam dinlenme süresi 1 saat artar. Yine de büyücünün uykusunun son bir saati (büyüleri hazırlamaya başlamadan hemen öncesi) bölünmemelidir.

Wizard'ların büyü hazırlama süreçleri, dinlenmenin hemen ardından 1 saatlik bir çalışmayı gerektirir. Bu çalışma sessiz, huzurlu ve rahat bir ortamda yapılmalıdır. Büyücünün lüks bir yerde bulunması gerekmez, ama çevrede dikkat dağıtacak herhangi bir unsur olmamalıdır. Arcane büyü kullanıcısı, büyü hazırlama esnasında bütün büyü Slot'larını dolduracak kadar büyü hazırlayabilir.

Eğer büyücü isterse bazı Slot'larını boş bırakıp günün başka bir zamanında hazırlamak üzere saklayabilir. Günün başka bir zamanında yapılacak olan bu kısmi büyü hazırlama işi de yine konsantre bir çalışmayı gerektirir, ama 15 dakikada yapılabilir. Bu kural, yalnızca önceden boş bırakılmış Slot'ları doldurmakta kullanılır. Oyuncu, kullanıma hazır bir büyüyü iptal ederek yerine yenisini seçme yoluna gidemez. Aynı şekilde, bir büyüyü kullanmış olduğu için boşalmış olan bir Slot'u da bu yöntemle dolduramaz.

Wizard'lar, hazırladıkları bir büyüyü kullandıktan sonra onu tekrar hazırlayıncaya kadar bir daha o büyüyü yapamazlar. Ancak Slot'ları elverdiği sürece aynı büyünün birden çok kopyasını hazırlayıp o büyüyü aynı gün içerisinde daha fazla kez kullanmaları mümkündür.

Bir Wizard'ın büyü hazırlayabilmesi için büyü kitabından faydalanması gerekir. Eğer Wizard bir şekilde büyü kitabından ayrı düşmüşse, uzmanlaşmış olduğu büyülerin (Spell Mastery) haricindeki hiçbir büyüyü hazırlayamaz.

Bir Wizard, başka bir Wizard'ın yazmış olduğu büyü kitabını kullanarak büyü hazırlayabilir, ama bu işlem biraz zordur. Her Wizard'ın büyüyü kaydetme yöntemi ve kullandığı notasyon kendine özeldir. Bu sebeple, büyülerini bir başka büyücünün kitabından hazırlamayı deneyecek olan bir Wizard, öncelikle o büyücünün notasyonunu çözümlemelidir. Hazırlamayı deneyeceği her bir büyü için ayrıca çalışmalıdır (Spellcraft, DC: 20 + Spell Level). Diğer büyücünün notasyonu çözümlendikten sonra da büyüyü hazırlayabilmek için ayrıca bir Spellcraft kontrolü daha gerekir (DC: 15 + Spell Level). Bu kontrol başarılı olursa, Wizard büyüyü hazırlamayı başarır. Aynı büyüyü yeniden hazırlamak istediğinde, daha önce kaç kez hazırlamış olursa olsun, aynı denemeleri tekrar tekrar yapması gerekir.

Sorcerer ve Bard Büyülerine Erişim ve Büyü Hazırlama
Sorcerer ve Bard sınıfları, tıpkı Wizard'lar gibi Arcane büyüler yapıyor olmalarına rağmen büyü kitabı kullanmazlar ve büyüyü önceden çalışıp hazırlamaları gerekmez. Bu sınıfların belirli bir büyü repertuarları, ve günlük büyü kullanım limitleri vardır. Günlük büyü kullanım hakları elverdiği sürece, repertuarlarındaki herhangi bir büyüyü, istedikleri herhangi bir zamanda yapabilirler.

Sorcerer ve Bard sınıfları büyü hazırlamak yerine, günlük kullanım hakkını yeniden doldurma işlemini gerçekleştirir. Bu işlemin öncesinde, tıpkı Wizard örneğindeki gibi bir dinlenme süreci gereklidir (Wizard'ın dinlenme sürecindeki ayrıntılar Sorcerer ve Bard için de geçerlidir). Dinlenmenin hemen ardından 15 dakika kadar kendi içlerindeki büyü gücüne ve yapacakları büyülere konsantre olarak, günlük büyü haklarını geri kazanırlar. Bard'lar bu konsantrasyon sürecinde şarkı söylemek, ezberden okumak veya bir çeşit enstrüman çalmak zorundadır.

Bir Sorcerer veya Bard'ın son 8 saat içerisinde yapmış olduğu büyüler, günlük büyü limitinden harcanmış sayılır.

Divine Büyücülük
Divine büyüler kutsal bir kaynaktan elde edilen (örn. bir tanrı veya tanrıça gibi) ilahi güçlerdir. Çoğunlukla iyileştirici ve koruyucu güçlerden oluşurlar. Arcane büyüler kadar göz alıcı ve etkili değildirler. Cleric, Druid, ayrıca deneyimli Paladin ve Ranger sınıfları Divine büyü kullanırlar.

Divine büyüler için belirleyici ability Wisdom'dır. Bir divine büyü yapabilmek için, 10 + Büyü Seviyesi kadar Wisdom skoruna sahip olmak gerekir.

Örneğin Cure Light Wounds (spell level 1) büyüsü için 11 Wisdom yeterli iken, Restoration (spell level 4) büyüsü için 14 Wisdom gerekmektedir.

Divine Büyülere Erişim
Divine büyü kullanıcıları, erişim sahibi oldukları Spell Level'a ait olan bütün büyülere erişim hakkına sahiptir. Örneğin Level  1 Cleric, birinci seviye büyülerin hepsine erişim sahibidir. Birinci seviye büyüler için günlük hakkını geçmeyecek şekilde istediği birinci seviye büyüyü, istediği kombinasyonlarda seçip Slot'larını doldurabilir. Aynı şekilde Level 3 Cleric, ikinci seviyeden bütün büyülere erişim hakkına sahiptir. İkinci seviye büyüler için günlük hakkını geçmeyecek şekilde istediği ikinci seviye büyüyü, istediği kombinasyonda seçerek Slot'larını doldurabilir. Yani Cleric'ler büyüyü Wizard'lar gibi tane tane öğrenmezler.

Divine Büyü Hazırlama
Divine büyülerin hazırlanabilmesi için, günün belirli bir zamanında en azından bir saatlik bir dua etme seansı gerekmektedir. Bunu günün hangi saatinde, nerede yapacağını oyuncu seçer, ama huzurlu bir ortamda yapılmalıdır.

Divine büyü kullanıcısı, dua esnasında bütün büyü Slot'larını dolduracak kadar büyü hazırlayabilir. Divine büyüler yapan bir karakterin büyülerini hazırlayabilmesi için Arcane büyücüler gibi dinlenmesi gerekmez. Ancak dua etme seansının hiçbir şekilde bozulmaması gerekir, aksi takdirde büyü hazırlama başarısız olacaktır. Eğer karakter böyle bir imkan bulamazsa, büyü hazırlayamaz.

Eğer oyuncu isterse bazı Slot'larını boş bırakıp günün başka bir zamanında hazırlamak üzere saklayabilir. Günün başka bir zamanında yapılacak olan bu kısmi büyü hazırlama işi de yine konsantre bir biçimde dua etmeyi gerektirir, ama 15 dakikada yapılabilir. Bu kural, yalnızca önceden boş bırakılmış Slot'ları doldurmakta kullanılır. Oyuncu, kullanıma hazır bir büyüyü iptal ederek yerine yenisini seçme yoluna gidemez. Aynı şekilde, bir büyüyü kullanmış olduğu için boşalmış olan bir Slot'u da bu yöntemle dolduramaz.

Divine büyü kullanıcıları, hazırladıkları bir büyüyü kullandıktan sonra onu tekrar hazırlayıncaya kadar bir daha o büyüyü yapamazlar. Ancak Slot'ları elverdiği sürece aynı büyünün birden çok kopyasını hazırlayıp o büyüyü aynı gün içerisinde daha fazla kez kullanmaları mümkündür.

Genel Bilgiler
Arcane veya Divine büyücülük farkı gözetilmeksizin, büyücü oynatan tüm oyuncuları ilgilendiren bazı ortak kurallar ve terimler mevcuttur. Bu kuralların/terimlerin en önemlileri ve büyü yapma konusunda bilinmesi gereken temel kurallar aşağıdaki gibidir.

Caster Level
Büyü yapan oyuncuların sıklıkla karşılaşacağı ve kullanacağı bir terimdir. Büyüyü yapan kişinin, o büyüyü icra eden sınıftaki Level'ı demektir. Örneğin;
Level 12 Cleric için Caster Level  = 12
Level 6 Fighter / Level 6 Cleric için Caster Level = 6

Eğer karakter, büyü yapabilen birden fazla sınıfa mensup ise (örneğin Wizard/Cleric multiclass'ı), Caster Level her zaman büyüyü hangi sınıfın yaptığına göre belirlenir. Örneğin;
Level 5 Wizard / Level 5 Cleric seviyelerine sahip 10. seviye bir karakter Fireball büyüsü kullanırsa (bu bir Sorcerer/Wizard büyüsüdür), Caster Level değeri 5 olarak hesaplanır.

Büyü kullanıcısı, belirli durumlarda Caster Level zarı atmak zorunda kalabilir (örneğin büyüye direnç gösteren bir etkiyi kırmaya çalışmak).

Caster Level Check = 1d20 + Caster Level

Slotlar
Büyüyü hazırlamak suretiyle yapan bütün sınıflar, belirli seviyeden bir büyüyü günde belirli miktarlarda yapabilirler. Örneğin Level 1 Cleric, birinci seviye büyülerden günde sadece 1 kez yapabilmektedir. Level 3 bir Cleric ise, birinci seviye büyülerden günde 2 kez, ikinci seviye büyülerden de günde 1 kez yapabilir. (buradaki sayılara Domain veya Wisdom'dan gelebilecek bonus büyüler katılmamıştır).

Farklı büyü seviyeleri üzerindeki, seçimler eşliğinde doldurulmayı bekleyen bu günlük haklar, oyun terimlerinde "Slot" olarak tabir edilirler.

Büyü Yapma
Büyülerin çoğunluğu, 1 Standard Action ile yapılır. Bazı büyülerin daha uzun sürdüğü ve fazladan action gerektirdiği olur. Çok az sayıda büyü ise Swift Action olarak yapılabilir. Harcanacak olan zaman, büyüden büyüye değişmektedir. Bir büyüyü yapabilmek için, önceden hazırlamış olmanın dışında belli başlı bazı şeylere daha ihtiyaç vardır. Bunlardan birincisi konsantrasyondur.

Konsantrasyon
Büyüyü yapmak için konsantrasyon gerekmektedir. Eğer büyü yapan kişinin dikkati belirli bir sebepten dolayı bozulursa, ve kişi konsantrasyon sağlayamazsa büyü başarısız olur, etki etmez ama yine de harcanmış sayılır. Konsantrasyon bozan durumlara örnek olarak savaşta büyü yaparken darbe almak, büyüyü yaparken başka bir büyünün hedefi olmak, at sürerken büyü yapmaya çalışmak, sert hava koşulları, aşırı gürültü vs. gösterilebilir. Böyle durumlarda konsantrasyon zarı atılır.

Konsantrasyon zarı = 1d20 + Caster Level + Spellcasting Ability Modifier (sınıfa göre Intelligence, Wisdom veya Charisma)

Components (Bileşenler)
Bir büyüyü yapmak için gereken başlıca şeylerden birisi de bileşenlerdir. Bir büyü, aşağıdaki bileşenlerden bazılarını veya çoğunu gerektiriyor olabilir. Büyünün ihtiyaç duyduğu bileşenlerden herhangi birinin eksik kalması durumunda büyü yapılamaz.

Verbal (V): Verbal component, büyüyü yapmak için gereken sözcükleri ifade eder. Karakterin V isteyen bir büyüyü yapabilmesi için, güçlü ve gür bir ses tonuyla konuşabilecek durumda olması gerekmektedir. Hemen hemen bütün büyüler V bileşenine ihtiyaç duyarlar.

Somatic (S): Büyü için gereken vücut ve el hareketlerini ifade eder. Hemen hemen bütün büyüler için gereklidir. S isteyen bir büyüyü yapabilmek için, karakterin en azından bir eli boş olmalıdır.

Material (M): Büyüyü yapabilmek için gereken, büyü yapıldığında tükenecek olan bir objedir (toz, karışım vs.). Ucuz olan material bileşenler, Spell Component Pouch sahibi olan herkeste mevcut varsayılır. Ama pahalı bir bileşen ise karakterin bunu bir yerden tedarik etmesi gerekmektedir.

Focus (F): Tıpkı M bileşeni gibi, F bileşeni de büyüyü yapabilmek için gereken somut bir objeyi ifade eder. Aradaki tek fark, focus bileşeninin büyü yapıldıktan sonra tükenmeyecek olmasıdır. Tekrar tekrar kullanılabilir. Ucuz olan focus bileşenler, Spell Component Pouch sahibi olan herkeste mevcut varsayılır. Ama pahalı bir bileşen ise karakterin bunu bir yerden tedarik etmesi gerekmektedir.

Divine Focus (DF): Ruhani bir değeri olan bir objeyi temsil eder. Cleric ve Paladin için bu obje, tanrı/tanrıçalarının kutsal sembolüdür. Ranger veya Druid için de genelde kutsal bir bitki olur.

Combat Sırasında Büyü
Büyü yapmak, Attack of Opportunity doğurur (tabii tehdit eden birileri mevcutsa). Bunu göze alarak büyü yapmaya çalışırken gelen darbeler yüzünden konsantrasyon dağılabilir ve büyü kaybedilebilir. Böyle bir durumda hasar ne kadar çoksa, konsantre olmanın zorluğu da o kadar çok olacaktır.

Sıra sizdeyken ve karakteriniz büyü yapmakta iken başka birinin müdahele ederek bunu bozabilmesi, Attack of Opportunity, Readied Action veya tepkisel başka bir hareketten vuku bulabilir. 

Defensive Casting
Attack of Opportunity'e hedef olmadan büyü yapabilmek isteniyorsa, Defensive Casting yapılır.
Defensive Casting yapmak için birinci adım konsantrasyon zarı atmaktır (DC = 15 + Double Spell Level).
Eğer başarılı olunursa, AoO yemeden büyü yapılır. Eğer başarısız olursa, büyü kaybedilir.

Kurtarma Atışları (Saving Throws)
Büyülerin çoğu, üç tip kurtarma atışından birinin veya birkaçının atılmasını gerektirir. Kurtarma atışı, büyünün hedeflediği varlığın büyünün etkisinden kısmen veya tamamen kurtulabilmesine olanak tanır.

Örneğin Hold Person büyüsüne maruz kalan birisi, Will kurtarması atar. Başarırsa tamamen kurtulur.

Finger of Death büyüsüne maruz kalan kişi ise Fortitude kurtarması atar. Başarıp ölümden kurtulsa bile yine de kısmi bir hasar alır (ve bu hasar onu öldürmeye yetiyorsa yine ölebilir).

Bazı büyülerin ise kurtarma atışı yoktur. Spell Resistance gibi başka bir unsura takılmadıkları sürece doğrudan etki ederler.   

Spell Resistance
Büyüye olan direnci temsil eder. Bazı nadir ırklarda doğuştan bulunur, bunun haricinde büyüler veya büyülü eşyalar vasıtasıyla edinilebilir. Spell Resistance seviyesi, belirli bir rakamla ifade edilir (örn. 11, 13, 17 gibi).
Spell Resistance sahibi birine büyü yapmaya çalışan büyü kullanıcısı, Caster Level kontrolü yapmak zorundadır. Spell Resistance burada Armor Class gibi varsayılır. Büyü kullanıcısı, Caster Level zarında en azından SR kadar toplama ulaşmalıdır. Eğer başarırsa, büyü direncini kırmıştır ve büyü etkili olur (fakat karakter hâlâ kurtarma atışı atma şansına sahip olabilir).

Counterspell
Büyü yapabilen bir kişi, büyü yapmaya girişmiş olan başka bir kişinin büyüsünü, o bunu tamamlayamadan önce bozmayı deneyebilir. Öncelikle hamle yapmak yerine Ready Action yaparak karşıdaki büyücüyü takibe alır ve o bir büyü yapana kadar bekler. Karşıdaki büyücü büyü yapmaya teşebbüs ettiği zaman Ready Action tetiklenir. Eğer ki Counter edecek olan kişi, karşıdaki büyücünün yapmaya başladığı büyüyü Spellcraft ile (DC = 15 + Spell Level) tanımayı başarırsa, ve hazırlamış olduğu büyüler arasında aynı büyü mevcut ise, eş zamanlı olarak aynı büyüyü yapar. Bu durumda Counter etmiş olur, ve her iki büyü de birbirini zararsızca etkisiz hale getirir.

Büyü Açıklamaları
Büyülerin açıklamalarında büyünün gerektirdiği action şekli veya component'leri dışında pek çok detay mevcuttur. Büyünün mensup olduğu okul, büyüyü tanımlamaya yarayan ekstra tabirler (örn. Fire), büyünün menzili, etki alanı, etki süresi, kurtarma atışı, spell resistance'a takılıp takılamayacağı gibi pek çok detay vardır. Bunlar büyüden büyüye değişiklik gösterir ve oyuncuların bunları dikkatle incelemesi gerekir.

Büyü Okulları
İster Arcane olsun ister Divine, bütün büyüler sekiz büyü okulundan birine mensuptur. Okul kelimesi burada daha çok, amaçları ve özellikleri bakımından birbirine benzeyen büyülerin aynı çatı altında toplanarak oluşturduğu sekiz farklı büyü kategorisini ifade eder.

Abjuration School
Tehlikelere karşı koruyucu ve uyarıcı nitelik taşıyan büyülerin oluşturduğu okuldur. Abjuration ustalarına "Abjurer" denir.

Conjuration School
Yaratıklar veya benzer büyülü güçler çağırıp onlara hükmetmeyi sağlayan büyülerin oluşturduğu okuldur. Conjuration ustalarına "Conjurer" denir.

Divination School
Uzakları görme, kehanetler ve dünyayı araştırma üzerine odaklanan okuldur. Divination ustalarına "Diviner" denir.

Enchantment School
Kurbanların zihinlerini kontrol etmeye yarayan büyülerin oluşturduğu okuldur. Enchantment ustalarına "Enchanter" denir.

Evocation School
Büyünün ham enerjisini şekillendirerek bir şeyler yaratan veya yok eden büyülerin oluşturduğu okuldur. Evocation ustalarına "Evoker" denir.

Illusion School
Hayali görüntüler, gözbağları ve aldatmacalar oluşturarak rakipleri şaşırtan, korkutan ve düzenlerini bozan büyülerin oluşturduğu okuldur. Illusion ustalarına "Illusionist" denir.

Necromancy School
Yaşam enerjisini bitiren ve yaşayan ölülere hükmetmeyi sağlayan kötü güçlerin oluşturduğu okuldur. Necromancy ustalarına "Necromancer" denir.

Transmutation School
Dünyayı, nesneleri veya kişileri değiştirmeye yarayan büyülerin oluşturduğu okuldur. Transmutation ustalarına "Transmuter" denir.

Universalist School
Hiçbir büyü okulunda ustalaşmayıp bütün büyü okullarını eşit oranda anlayabilmeyi seçen büyücülere "Universalist" denir. Bu büyücüler, büyü güçleri bakımından en çok çeşitliliğe sahip büyücülerdir. Universalist School gerçek anlamda bir büyü okulu değildir.

Okul Ustalığı (School Specialization): Sadece Wizard'lar, yukarıdaki büyü okullarından birisinde ustalaşmayı seçebilir. Bu seçimi Wizard'lık kariyerinin en başında yapmalıdır. Bu seçim yapıldıktan sonra bir daha değiştirilemez. Herhangi bir büyü okulunda ustalaşmış büyücülere genel olarak "Specialist Wizard" denir. Herhangi bir büyü okulunda ustalaşmak istemeyen Wizard'lar ise "Universalist" olarak geçerler.

Büyü okullarından birisinde ustalaşmayı seçen büyücüler, hakim oldukları her büyü seviyesi için fazladan birer slot kazanırlar. Wizard'ın günlük büyü kullanım hakkı bu sayede artmış olur. Ancak bu slotlar yalnızca ustalaştıkları okuldan seçecekleri büyülerle doldurulabilir. Bu slotlara "School Slot" denir. Universalist School seçen büyücüler School Slot almazlar.

Bir okulda ustalaşan Wizard, kendi seçimi doğrultusunda diğer okullardan ikisini Opposition School (karşıt okul) olarak belirler. Karşıt okullar, büyücünün bütün zamanını ustalaştığı okula ayırması ve bunun sonucunda feragat etmek zorunda kaldığı iki okulu ifade eder. Eğer Specialist Wizard, karşıt okullarından birine ait bir büyü hazırlamak istiyorsa iki slot harcamalıdır. Buna ek olarak, eğer büyücü bir büyülü eşya oluşturmak istiyorsa ve bunu yapabilmesi için karşıt okullardan birisinin büyüsüne ihtiyaç duyacaksa, eşya oluşturmada atacağı bütün skill zarlarına -4 ceza alır.

Okul Güçleri (School Powers): Bir okulda ustalaşan büyücüler, alacakları fazladan büyü slotlarına ek olarak kendi okullarına özel olan bazı büyülü güçlerin de sahibi olurlar. Bu güçlere School Power denir. Bu güçleri sağlayan okullara Universalist School da dahildir. Universalist'ler fazladan Slot almıyor olmalarına rağmen kendilerine özel birtakım büyüsel öğretileri ve yöntemleri vardır.

Kaynak: Pathfinder Core Rulebook
Belirli bir noktadan sonra artık geriye dönüş yoktur. İşte bu noktaya erişmek gerekir.
Franz Kafka