Gönderen Konu: Detaylı Rol Oyunculuğu  (Okunma sayısı 1478 defa)

Vetrinus

  • Yolcu
  • - 7 -
  • İleti: 172
Detaylı Rol Oyunculuğu
« : May 06, 2011, 18:24:56 »
Konuya başlamadan evvel belirtmek istediğim bir şey var: Bu değerlendirme benim şahsi görüşümdür. Bugüne kadar dahil olduğum oyunlarda, değerli oyun arkadaşlarımdan yaptığım gözlemler, kendi yapmış olduğum doğru-yanlış RP'ler, sevgili GM İlker kardeşimle yaptığımız sohbetler sonrasında ortaya çıkmış bir değerlendirmedir. FRP kadar derin bir kuyu için bilgim oldukça kısa. Şimdiden hatalarım için affola.

FRP: Öncelikle oynanan oyunun bir "ekip" işi olduğu unutulmamalıdır. Masada oturan oyuncu sayısı bir kişi dahi olsa bu bir ekip işidir. Oyunun bir GM'i vardır, hikayeye girip çıkan NPC karakterler olacaktır. -Ki ilk bakışta bu NPC karakterler oyuna tamamen GM'in insiyatifinde dahil edliyor gibi dursa da bana göre bunu bir oranda da oyuncu belirler.-
Bu sebepten bireysel oyunculuklar belli bir seviyede kalmalıdır. Aşırıya kaçıldığında oyuna oldukça keyif katan detay RP'ler genelin yerini almaya başlar ve böylece ortada "oyun" adına pek bir şey kalmaz. Yapılan her RP senaryoda bir yere dokunmalıdır. Örneğin: Bir şehire ilk defa geldim, aradığım birileri var. O civarda bir hana girdim ve başladım hancıyla sohbete bunu 20 dakika boyunca oynadık. Bu RP senaryoda bir yerlere dokunur. Fakat diyelim aynı handa bir aydır kalıyorum ve her sabah kalkıp o hancıyla sohbet ediyorum ve her defasında 20'şer dakika oynuyoruz bunu. Bunun oyun için getirisinden çok götürüsü vardır. Ve RP denen şeye tamamen ters düşen durumdur. Yapılan RP bir şeye dokunmalı demiştik, varacağı bir yer olmalı. Aynı şekilde tutunduğu da bir yer olmalı. Ki havada kalmamalı. Bunu aynen bir dantel gibi düşünün. İpi oradan oraya götürürsünüz ve sonucunda bir şey çıkar ortaya. Aksi durumda yapılan her RP bana göre yanlıştır. GM'in nasıl ki oyun için bir programı varsa, oyuncunun RP'sinin de oyun için bir programı olmalıdır. RP sınırsızlık değildir. Bir başı ve bir sonu olmalıdır. Çizilen sınırların içinde "sınırsızlaşırsa" bir anlamı olur.
Bunun dışında her ırka, inanışa, görüşe, sınıfa göre belli başlı yapılması ya da yapılmaması gereken hareketler vardır. Bunlar da sınırlardır ve o sınırların içinde işlenecek detaylar tamamen oyuncunun şahsi becerisine kalmıştır.

Konu başlığında da belirttiğim gibi bu kendimce yapmış olduğum "detay RP" değerlendirmesidir. Benim için önemli bir husustur çünkü "doğru" uygulandığında bir macerayı o diyardan bu diyara sürükleyebileceği gibi, "yanlış" uygulandığında o macerayı kentin çıkış kapılarına kadar bile sürükleyemeyebilir. Oyuncunun oyuna devam edebilmesi için karakterden önce oyunun nefes alması gerekmektedir.
J'alre

Aramil

  • Ortak
  • - 5 -
  • İleti: 108
Ynt: Detaylı Rol Oyunculuğu
« YANITLA #1 : May 06, 2011, 23:39:03 »
Öncelikle çok güzel bi konu başlığı açmışsın Vetrinus, teşekkür ederim.

Bahsettiğin konu aslında bi çok FRP oyuncusunun ilk olarak bilmesi veya öğrenmesi gereken şeylerden biri. Çünkü FRP oyununu asıl güzel kılan şey, oyuncuların yaptığı rollerdir ve bu rollerin bütünleşmesidir. Tabii ki kurallar da önemlidir. Kurallar da öğrenildikçe oyuna hız katar, oyun daha da akıcı olur. Ancak kurallar bilinmese bile kitaplardan bakmak kolaydır ve oyunun biraz yavaşlamasından başka etkisi olmaz.

Fakat rol yapmak gerçekten zor bir sanat (Bunu sen hepimizden daha iyi biliyorsun :). Ve rolü bahsettiğin gibi detaylandırmamak ayrı bi sanat olsa gerek. Ben özellikle bunu kendi oynadığım eski oyunlara baktığımda anlayabiliyorum. Önceden bi maceraya çıkmadan önce birşeyler satın almak için satıcıları gezerdim ve herbir satıcıyla en az 10 dakika konuşurdum. 10 dakika ciddi bir süre gibi gelmeyebilir ancak masada 5 kişi varsa ve bu beş kişi en az 3 dükkana gidiyosa ve her birinde 10 dakika vakit geçiriyorsa geçen zamanı hesaplamak gerek:) GM bu tip durumlarda çok yorulur ve sıkılmaya başlar. Aslında oyuncularda sıkılmaya başlar. Çünkü herkes bir diğer arkadaşını beklemekten sıkılır. İşi bittikten sonra da diğer arkadaşının oyununa ilgi duymaz, dinlemez ve başka şeylerle uğraşır. Bir an önce oyunun başlamasını bekler. Ancak burda en çok sıkılan GM'dir bence. GM'in sıkılması ve daha oyunun başlarında yorulması da oyunun gidişatı açısından pek iyi olmaz.

Burada detaylandırma konusu içinde "oyuncuların bireysel alışverişleri"nden bahsetmek istedim. Bence senin de yukarıda bahsettiğin gibi satıcıyla, hancıyla veya bir başkasıyla yapılacak konuşmalar oyuna bir şey katmayacaksa ama yapılması da gerekiyorsa, oyunun bu bölümleri hızlandırılmalı diye düşünüyorum. Mesela macera başlamadan önce oyuncular SADECE alışveriş yapmak istiyorlarsa, istedikleri eşyaları listeleyip GM'e verebilir ve GM de fiyatını söyleyip alışveriş konusu hızlıca kapanabilir. Tabi bu söylediğim durum, sadece alış veriş için geçerlidir. Eğer oyuncuların senaryoyla ilgili olarak satıcılardan biriyle konuşması gerekiyorsa tabiki konuşmalı. Ama sadece herkes bişeyler satın alacaksa, fazla detaya ve zaman kaybına gerek yok diye düşünüyorum. Tıpkı yüzüklerin efendisi filminde olduğu gibi. Filmde görmediğimiz, kırpılmış biçok sahne var. Peki neden bu sahneler kırpılmış acaba? Çünkü asıl önemli olan konu bütünlüğü ve senaryo bütünlüğünü sağlayan sahnelerdir. Belki kırpılan sahneler de konuyla alakalı ancak yinede kısıtlı zamanda en güzel filmi yapmak için konuya en çok bağlı olan sahneler kullanılmış.

Biz oyuncular da kendi filmimizde en güzel sahnelere yer vermeye özen göstermeliyiz...
How shall we leave the lost road,
Time's getting short so follow me,
A leader's task so clearly,
To find a path out of the dark

Inilius Narteroth

Kharnos

  • Hancı
  • - 19 -
  • İleti: 658
Ynt: Detaylı Rol Oyunculuğu
« YANITLA #2 : May 07, 2011, 00:29:41 »
Öncelikle vermiş olduğunuz faydalı bilgiler için teşekkürler. Hepimiz, burada anlatmış olduğunuz dengenin sağlanamamış olmasından dolayı tatsız bir biçimde sona ermiş olan oyunlar oynadık. Rol oyunculuğunda oldukça hassas ve dikkat edilmesi gereken bir konu bu.

Biz oyuncular da kendi filmimizde en güzel sahnelere yer vermeye özen göstermeliyiz...

Gerçekten de öyle, çünkü hiçbirimiz "sınırsız zaman" sahibi değiliz. Daha önce de forumda konuşulduğu üzere, bu oyunu oynamak için onca işin gücün arasında zaman yaratmaya çalışıyoruz ve dört, beş, bazen de altı-yedi kişi toplandığımız oluyor. Herkesin yeterince tatmin olabilmesi için zamanı çok iyi kullanmak gerekiyor. Oyunlarda zaten savaş sahneleri oldukça zaman alıyor. Geriye kalan zamandan en fazla verimi alabilmek için takım halinde oynamak ve Aramil'in dediği gibi önemli sahnelere odaklanmak gerekli. Bu zaten bir takım oyunu, başka türlü düşünmek yanlış olur.

Roleplaying unsurunun oyunu duraklatacak bir biçimde değil, oyunun kendi hareketliliği içerisinde yapılması gerek. Yani rolünüzü koşar vaziyette yapacaksınız. Çünkü oyunu yaşatan ve devam edilebilir kılan asıl şey "macera elementleri". Sonuçta bu oyun karakter oyunculuğu yapmadan da oynanabiliyor, sadece zar atmanız ve gerisine karışmamanız da mümkün. Bu yüzden rol yapma unsuru hiçbir şeyi ve hiç kimseyi durdurmamalı. Dedim ya herkes zaman yaratıp geliyor, kimsenin kimseyi engelleyici nitelikte oynamaması gerek. Herkes rahatlamaya, eğlenmeye, haz almaya geliyor. Bir oyunun da masadaki herkesi eğlendirebilecek elementleri barındırması gerekir. Oyuncuların da bu konuda sorumluluğu vardır.
Belirli bir noktadan sonra artık geriye dönüş yoktur. İşte bu noktaya erişmek gerekir.
Franz Kafka

ZulkhiR

  • Ortak
  • - 7 -
  • İleti: 166
Ynt: Detaylı Rol Oyunculuğu
« YANITLA #3 : May 08, 2011, 13:26:08 »
Öncelikle hepinize çok teşekkür ederim değerli bilgiler için.
Bence de bazı ufak tefek şeylere fazla zaman harcandığı oluyor. Bu da tabiki oyunu yavaşlattığı gibi GM ve diğer oyuncuların da sıkılmasına neden oluyor ve bu eğer ki oyunun başında oluyorsa oyuncuların performansını da etkiliyor. Bence oyun ne kadar akıcı olursa o kadar zevkli geçiyor. Kharnos'un da söylediği gibi savaş sahneleri zaten yeterince zaman alıyor. Bunun dışındaki zamanı seri ve akıllıca kullanmak bence çok zevk veriyor oyuna ki bence savaş sahnelerinde de takım olarak güzel hareketler yapıldığında, onlar da serilik kazanabiliyor.
Gm bize bir seneryo verir ve bu seneryonun işleyişi bizim elimizdedir diye düşünüyorum. Eğer biz oyuncular gereksizce zaman kullanmazsak ve oyunda hem Kişisel RP, hem Takım RP'si olarak güzel RP ler çıkartırsak daha çok zevk alırız. Biz zevk alırsak GM de zevk alıcaktır ki bu oyunun daha güzel ilerlemesi için önemlidir bence. Saygılarımla.
The Professional
Doderic Cotton