Gönderen Konu: D&D 3.5 - Two-Weapon Fighting  (Okunma sayısı 326 defa)

Kharnos

  • Narrator
  • - 20 -
  • İleti: 741
D&D 3.5 - Two-Weapon Fighting
« : Oca 13, 2011, 01:38:19 »
Çift silah kullanma kuralları hem Dungeons & Dragons 3,5'ta hem de Pathfinder'da temel olarak aynıdır. Bu yazıda sizleri bu konuda aydınlatmaya ve bu doğrultuda karakterinizi geliştirirken doğru adımlar atmanızı sağlamaya çalışacağım. Burada yazdıklarımın özellikle dövüşe yatkın karakterler canlandıran oyuncuların işine yarayacağını düşünüyorum.

NOT: Burada anlatacaklarım genel oyun kurallarıdır. İstisna kurallar veya istisna durumlar bu kurallarda değişiklik yaratabilirler.

Çift Silah ile Dövüşmek

Çift silah kullanabilmek, her silahşörün sahip olamayacağı bir lükstür çünkü çift el becerisi gerektirir. Bu beceri eski kurallarda Ambidexterity olarak adlandırılmıştı, ancak zayıf eli geliştirmek çift silah kullanmaktan başka bir işe yaramadığı için bu beceri oyundan kaldırılmıştır ve bu konuda edinilmesi gereken tek beceri Two-Weapon Fighting olarak kalmıştır. Ve tabii ki yüksek bir Dexterity skoru gerekir (15 Dex). Doğru ve zarif hareket etme, el göz uyumu ve vücut koordinasyonu, çift silahla dövüşmek için olmazsa olmaz kabiliyetlerdir, bu yüzden karakter yüksek bir Dexterity skoruna sahip olmadığı sürece çift silah kullanma becerisini geliştiremez.

Çift silah kullanmak, zayıf elinizde (Off-Hand) bir kalkan kullanmak yerine ikinci bir silah kullanarak daha fazla saldırı yapabilmenizi sağlar. Bu durumda bir kalkanın size kazandıracağı Savunma primlerinden vazgeçmiş olursunuz ancak yapacağınız fazladan saldırı(lar) ile bu açığınızı kapatırsınız. Elbette çift silahla dövüşebilmek zordur, eğitim ve konsantrasyon gerektirmektedir. Two-Weapon Fighting becerisi edinmeden bu işe kalkışmak hiç akıllıca olmayacaktır.

Çift silahla saldırmak özellikle oyunun başlarında fevkalade bir lüks gibi görünse de, çift silahla dövüşmenin de bir bedeli vardır. Bu dövüş stili, karakterinizin dikkatini iki silaha dağıtacak ve her iki silaha da tam olarak odaklanamamasına sebep olacaktır. Bu da saldırı yaparken isabet şansınızın düşmesine neden olur, ve her iki silah için de bu ceza geçerlidir.

Çift Silah Kullanmada Cezalar

Two-Weapon Fighting becerisine sahip olmayan bir karakter çift silahla dövüşe girdiğinde, güçlü eliyle (main hand) yapacağı saldırılara -6, zayıf eliyle yapacağı saldırılara da (off-hand) -10 saldırı cezası alır. Bu cezalar sadece karakterin yapacağı Attack Roll'ları etkileyecektir.

Eğer karakterin zayıf elinde kullanmakta olduğu silah kendi boyuna göre Light kategorisine giriyorsa, söz konusu cezalar her iki eldeki saldırılar için de 2 puan iyileşir.

Eğer karakter Two-Weapon Fighting becerisine sahipse, zayıf elin saldırılarına alınan ceza 6 puan iyileşir, güçlü elin saldırılarına alınan ceza da 2 puan iyileşir.

Farklı durumlarda alınabilecek cezalara birkaç örnek vermek istiyorum.

  • Karakter her iki elinde de Medium silah kullanmaktadır.
    Güçlü el: -6
    Zayıf el: -10
  • Karakter her iki elinde de Medium silah kullanmaktadır ve Two-Weapon Fighting becerisine sahiptir.
    Güçlü el: -4
    Zayıf el: -4
  • Karakter zayıf elinde Light silah kullanmaktadır.
    Güçlü el: -4
    Zayıf el: -8
  • Karakter zayıf elinde Light silah kullanmaktadır ve Two-Weapon Fighting becerisine sahiptir.
    Güçlü el: -2
    Zayıf el: -2
Görüldüğü gibi zayıf elde hafif bir silahın kullanılması (örn. hançer) karakteri oldukça rahatlatmaktadır, ancak böyle durumlarda genellikle ikincil silahımız yıkıcı sonuçlar doğurmayacaktır. İkinci silahın kullanılabileceği tek yer saldırılar değildir. İkincil silah bazen saldırıları savuşturan bir kalkan, bazen rakibin kalkanını oyalayan ve savunmasını açmaya çalışan bir yardımcı, bazen de boş hamleler yaparak rakibi rahatsız edebilecek ve konsantrasyonunu dağıtacak bir araca dönüşebilir. Ancak ikincil silahın saldırılarda da güçlü olmasını isteyen oyuncular, daha fazla saldırı cezasını almayı kabul ederek hafif silahlar yerine orta siklet silahlar tercih edebilir. Örneğin ikinci bir Longsword, Battle Axe veya Warhammer gibi. Böyle dövüşmek şüphesiz daha zordur ancak vuruşlar daha etkili olacaktır. Burada tercih tamamen oyuncuya ve karakterin stiline kalmıştır.

Strength Primleri

Çift silahla dövüşürken, zayıf elimizle yaptığımız vuruşlarda hasar zarına dahil edeceğimiz Strength Modifier'ın daima yarısı alınır. Çünkü biz ne kadar geliştirmeye çalışsak da zayıf elimiz güçlü elimize göre hep daha zayıf kalacaktır. Örneğin 14 Str skoruna sahip bir karakter (+2 modifier), güçlü eliyle yapacağı vuruşlara normal şekilde +2 hasar primi alırken, zayıf eliyle yapacağı vuruşlara sadece +1 hasar primi alır. Bu kural sadece hasar zarlarına özgüdür. Saldırı zarlarında Strength ile alakalı bir düşüş yaşanmaz.

Gelişim Süreci

Karakter Two-Weapon Fighting becerisine sahip olsun veya olmasın, zayıf eliyle bir tur içerisinde sadece tek bir saldırı (veya hamle) yapabilir. Two-Weapon Fighting becerisi, cezaların büyük bir kısmının düşürülmesini sağlar. Çift silahla dövüşürken yukarıda anlatılmış olan herşey göz önünde bulundurulmalıdır. Karakterin temel saldırı primindeki (Base Attack Bonus) artışa bağlı olarak karakter ilerleyen seviyelerde güçlü eli için ikinci, üçüncü ve hatta dördüncü saldırılarını kazanabilir, ancak aynısı zayıf elimiz için geçerli değildir. Eğer Two-Weapon Fighting becerisi oyuncu tarafından ayrıca geliştirilmezse, zayıf elimiz her turda daima tek bir saldırı yapabilecektir. Geliştirilmesi durumunda Improved Two-Weapon Fighting becerisi ile devam edilir.

Improved Two-Weapon Fighting becerisi (17 Dex ve +6 Base Attack gereklidir), karakterimize zayıf eliyle bir tur içerisinde iki saldırı birden yapma şansı kazandırır.

Bu becerideki üst sınır olan Greater Two-Weapon Fighting becerisi (19 Dex ve +11 Base Attack gereklidir), karakterimize zayıf eliyle bir tur içerisinde üç saldırı birden yapma şansı kazandırır.

Yukarıda bahsedilen beceriler sadece saldırı tekniği üzerine olup, karakterlere çift silah kullanırken başka avantajlar sağlayan beceriler de mevcuttur. Örneğin çift silahla savunma tekniği olan Two-Weapon Defense veya iki silahla aynı anda ölümcül vuruşlar yapabilmeyi sağlayan Two-Weapon Rend gibi.

Full-Round Action Kuralı

Bir tur içerisinde birden fazla saldırı yapmanın bir Full-Round action olduğu unutulmamalıdır. Yani oyuncu, birden fazla saldırı yaptığı turda herhangi bir Standard Action, Move Action veya Swift Action yapamaz. Lakin Full-Round Action'un öncesinde veya sonrasında 5 ft. Step yapma hakkı vardır.

Eğer oyuncu herhangi bir Standard, Move ya da Swift Action yapmışsa, artık o tur içerisinde Full-Round Action yapmaya kalkışamaz ve birden fazla saldırı yapamaz.

Sistemsel Tavsiyeler

Çift silah kullanırken katlanacağınız en büyük sıkıntılardan birisi isabet şansınızın düşüyor olmasıdır. Bir diğer sıkıntı ise, Point-Buy tercihi ile yaratılmış karakterlerde Dexterity skoruna yüklenirken Strength skorunun zayıf kalabileceği ihtimalidir. Bu da zayıf kalan Strength skorunuz yüzünden saldırılarınızın etkisiz kalmasına yol açabilir. Eğer hafif silahlar kullanıyorsanız, Weapon Finesse becerisi ile yüksek Dexterity skorunuzdan faydalanabilirsiniz, ancak bu durumda ağır zırhlar giymenin Dexterity cezasına neden olacağını ve bunun da Weapon Finesse becerisi anlamsız kılabileceğini unutmayın. Eğer orta siklet silahlar tercih ediyorsanız saldırı primleriniz Strength skoru ile ölçülecektir. Bu durumda Dexterity skorunu asgari düzeylerde tutmak ve Strength skoruna da puan yatırmak isteyebilirsiniz. Fighter karakterler Weapon Training ve Weapon Specialization becerileri ile saldırılarını kolayca etkili hale getirebilirler, ama özellikle Fighter olmayanların Ability skorlarını iyi ayarlamaları faydalarına olacaktır. Çünkü Two-Weapon Fighting becerisi güzel görünmekle birlikte, saldırılar etkisiz kalıyorsa umulduğu kadar işe yaramayabilir.

Referans Karakterler

R.A. Salvatore tarafından kaleme alınan "Kara Elf Üçlemesi", "Buzyeli Vadisi Üçlemesi" ve de serinin devam kitaplarının kahramanları olan Drizzt Do'urden ve Artemis Entreri karakterleri, Unutulmuş Diyarlar'ın en ünlü çift silah dövüş ustaları olarak bu işin meraklılarına örnek teşkil edebilirler. Bu kitaplardaki çift silah dövüş sahneleri zaman zaman insanüstü ve gerçekdışı boyutlara ulaşabilmektedir, lakin bunun da fantastik kurgu olduğu unutulmamalıdır.
Belirli bir noktadan sonra artık geriye dönüş yoktur. İşte bu noktaya erişmek gerekir.
Franz Kafka