Gönderen Konu: Fantasy Role Playing  (Okunma sayısı 3681 defa)

Kharnos

  • Hancı
  • - 19 -
  • İleti: 658
Fantasy Role Playing
« : Şub 09, 2012, 23:38:23 »

Fantasy Role Playing

Fantasy Role Playing (Fantastik Rol Oyunları - Halk arasında kısaca "FRP" olarak geçer), fantastik öğelere sahip bir senaryo içerisinde herkesin hayali karakterleri doğaçlama olarak canlandırdığı oyunlardır. Oyuncular kendi tercihlerine göre; savaşçı, büyücü, korucu, düzenbaz, gezgin, ruhban gibi birtakım fantastik rollere bürünüp, belirli bir senaryo içerisinde çeşitli olayları çözümleyerek ve engelleri aşarak ulaşılması gereken bir hedefe ulaşmaya çalışırlar.

FRP, tamamen hayalgücüyle ve doğaçlama olarak oynanan bir tiyatro oyunu gibidir. Tıpkı küçükken sokakta oynadığımız ve ninja, kovboy gibi çeşitli rollere büründüğümüz oyunlara benzer ama masa üstünde oynanır. FRP oyunlarını adil bir biçimde ve zengin unsurlar eşliğinde oynayabilmek için birtakım kuralları içeren rehber kitaplar çıkarılmıştır.

Oynamak İçin Neler Gereklidir?

FRP oynayabilmek için sağlanması gereken ilk şey, oyunu oynamak için bir araya gelmiş olan birkaç oyuncu (tercihen dört-beş kişi) ve en az birkaç saat sürecek olan bu oyuna ev sahipliği yapabilecek müsaitlikte bir mekandır. Bu mekan oyunculardan birinin evi de olabilir, oyuncuların konsantrasyonunu bozmayacak bir cafe ortamı da olabilir. Oyunla ilgili en temel ihtiyaçlar da tercih edilen oyun setinin kural kitabı ve oyun zarlarıdır. Bunlar haricinde gerekecek olan tek şey kalem-kâğıttır. Böylece hem karakterinize hem de oyunda yaşananlara dair notlar alabilirsiniz.

Başlangıç

Oyunu oynayacak olan gruptan bir kişi, hikâye anlatıcı (Dungeon Master, kısaca DM) olarak seçilir, veya buna gönüllü olur. FRP oyunlarının oynanabilmesi için gruptan bir kişinin Dungeon Master olması şarttır. Grubun geriye kalan elemanları da Dungeon Master'ın anlatacağı hikâyenin içinde rol alacak olan oyuncular olacaklardır. Rol yapma oyunları takım halinde oynandığında daha zevkli ve uzun süreli olduklarından, tercih edilen oyuncu sayısı genelde bir DM ve dört-beş oyuncu şeklindedir. Daha az veya daha fazla oyuncuyla oynanması da mümkündür, ama en az bir oyuncunun bulunması gereklidir.

Dungeon Master

Dungeon Master, FRP oyunlarının yöneticisidir. O bir oyuncu değil, bir anlatıcıdır. Yazdığı senaryoyu (veya başkaları tarafından yazılmış olan hazır bir senaryoyu) oyunculara anlatmak suretiyle oyunu başlatır. Oyunun başlangıç sahnesini, ilerleyeceği yönü, oyundaki mekanları, yaşanacak olan olayları ve oyuncuların karşılaşacağı bütün dış karakterleri istediği gibi hazırlar, detaylandırır. Tıpkı bir tiyatro sahnesini veya bir film setini bütün ayrıntılarıyla oluşturmak gibi. Oyun başladıktan sonra oyunun geçtiği mekânlarda olan biten her şeyi ayrıntılı bir biçimde anlatır ve buna oyun boyunca devam ederek oyunun ilerlemesini sağlar. Yani DM, karakterlerin gözü ve kulağıdır.

DM, bir hikaye anlatıcı olmanın yanı sıra bir hakemdir de. Bu yüzden iyi bir hikâyeye sahip olmanın yanı sıra oyunun kurallarını iyi bilmesi, adil bir biçimde uygulayabilmesi ve sağduyulu karar verebiliyor olması beklenir. Olası anlaşmazlıklarda veya kuralların açıklayamadığı noktalarda karar veren ve son sözü söyleyen kişi her zaman DM'dir.

Player / Player Character

Dungeon Master'ın anlatımları eşliğinde FRP oynamak için masaya oturmuş olan bütün gerçek şahıslar oyuncu (player) olarak geçerler. Bu oyuncuların hikâyede rol almak için hazırladıkları ve canlandırdıkları hayali karakterlere de Player Character (PC) denir.

Non-Player Character

Oyuncuların oyunda karşılaşacakları dış karakterlerin tamamı Non-Player Character (NPC) olarak geçerler. Karakterlerin konakladıkları hanın sahibi, bir şehrin valisi veya bir pazardaki satıcı gibi karakterler NPC karakterlerdir. Hikâyenin ilerlemesine ve renklenmesine katkıda bulunan bu karakterler DM tarafından hazırlanır ve canlandırılır.

Karakter Yaratmak

Dungeon Master hikâyesini hazırlayıp oyuncularına anlattıktan sonra artık oyuncular bu hikâyede canlandıracakları karakterleri hazırlamaya başlayabilirler. Bazı oyunlarda oyuncular hikâyeyi bilmeksizin karakterlerini yaratırlar. Bu tamamen oyunun yapısına ve oyuncuların tercihlerine bağlı bir konudur. Karakter yaratma işlemi, oynanmakta olan oyun setinin kuralları çerçevesinde yapılır. Karakterin fiziksel ve zihinsel güçleri, sosyal ve ruhsal durumu, iyi yapabildiği veya hiç beceremediği işler, eğer varsa özel güçleri, çantasında taşıdığı malzemeler, sahip olduğu para veya varlıklar gibi pek çok ayrıntı rehber kitaplar yardımıyla belirlenir. Daha sonra karakter için kısa bir özgeçmiş ve bilgilendirme yazısı hazırlanır. Bu bilgiler oyunun derinliğine bağlı olarak DM tarafından yüzeysel veya ayrıntılı bir biçimde istenebilir. Karakterin nereden geldiği, nasıl biri olduğu, nasıl göründüğü, konuşma biçimi, davranışları, değer yargıları, hedefleri, hoşlandığı veya sevmediği şeyler gibi pek çok karakter özelliği oyuncu tarafınan belirlenebilir. DM, oyunun geçtiği yere ve hikâyenin yapısına göre karakter yaratma seçeneklerine bazı kısıtlamalar uygulayabilir. Hazırlanan karakterler bir kez de DM tarafından kontrol edilir.

Nasıl Oynanır?

FRP oyunu masa etrafında, oyuncuların ve DM'in karşılıklı konuşmaları, tasvirleri ve canlandırmaları eşliğinde oynanır. Oyunun hikâyesi anlatıldıktan ve karakterler yaratıldıktan sonra DM oyunun ilk sahnesini başlatır ve karakterlerin içinde bulundukları hayali mekanı tasvir etmeye başlar. DM oyunculara nerede olduklarını, ne gördüklerini, ne duyduklarını, çevrede nelerin olup bitmekte olduğunu detaylı bir biçimde anlatır. Oyuncular hazırlamış oldukları karakterlerin rolüne bürünürler ve sanki oradaymış gibi davranmaya başlarlar. Burada unutulmaması gereken şey oyuncuların belirli bir metne bağlı olarak değil, doğaçlama olarak oynadıklarıdır. Oyuncular (ve de karakterler) özgür bir biçimde konuşur, karar verir ve davranırlar. Oyuncular karakterlerinin ne yaptığını DM'e bildirdikten sonra DM de karakterlerin gözünden olayları anlatmaya, yeni sahneler kurgulamaya ve fark ettikleri detayların altını çizmeye devam eder. Oyuncular da gördükleri ve duydukları şeylere göre yeni kararlar verir, yeni hamleler yaparlar. Oyun bu şekilde sürüp gider. Bir FRP oyununun nasıl unsurlar barındıracağı ve oyunda nelerin yaşanacağı tamamen oyuncuların ve DM'in hayal gücü ile sınırlıdır.

Her oyuncuda kendi karakterine ait bilgilerin yer aldığı karakter kağıtları mevcuttur. Oyuncular hem karakterlerinin detaylarını hatırlamak için bu kağıtlara başvururlar, hem de karakterlerinin durumunda meydana gelecek değişimleri not ederler. Örneğin oyunda kendine yeni bir kıyafet satın alan bir oyuncu, karakterinin sahip olduğu para miktarını düşürür ve yeni aldığı kıyafeti karakter kağıdına not eder. Aynı şekilde, savaşta yaralanan bir karakter de aldığı yaraların miktarını karakter kağıdına not eder.

Şans Faktörü

FRP oyunları karakterlerin başarılarına sahne olduğu gibi, başarısızlıklarına da sahne olabilmektedir. Bir karakter, zorluk içeren veya başarısızlık riski olan bir iş yapmaya kalkıştığı zaman başarılı olup olmadığına zarlar karar vermektedir. Yani bir oyuncu "ben kalenin duvarına tırmandım" veya "gardiyanın cebindeki anahtarları çaldım" diyemez. Ama "kalenin duvarına tırmanmayı deniyorum" veya "gardiyanın cebindeki anahtarları çalmayı deniyorum" diyebilir ve sonra da deneme zarını atar. FRP oyunlarının çoğu için geçerli kural; ne kadar yüksek zar atılırsa karakterin o kadar başarılı olacağıdır. DM, oyuncunun attığı zara bakar ve o işi başarmak için atılması gereken zarla kıyaslar. Sonra da karakterin o işi başarıp başaramadığını açıklar ve oyun devam eder. Başarı durumu zarlarla belirleniyor olsa da, her karakter her konuda aynı başarı şansına sahip değildir. Bir karakter bir konuda ne kadar yetenekliyse şansı o kadar artacak, işi başarmak için oyuncunun zarda atması gereken sayı da o kadar düşecektir.

FRP'nin oynanışına dair daha fazla bilgi için, Örnek Rol Yapma Oyunu Seansı adlı yazımla devam edebilirsiniz.
Belirli bir noktadan sonra artık geriye dönüş yoktur. İşte bu noktaya erişmek gerekir.
Franz Kafka